⁨⁨הצפה⁩, 5 ינואר 1951⁩ — המוהיקאנ• האחרון _מוחתמא [⁨כתבה⁩]

המוהיקאנ• האחרון _מוחתמא

יי ‭?? ??<? ? ? :‬ :ל‭;':‬ •‭-::??:;‬ ץצעיהדככי

, פרופ' אברהם • גלנטי: מקושטא — דמות מלומד יהודי : במזרח התיכון, מעין רחגיס היל ?מסופיה. ? ־ ? לפני שנים מספר גמלאו לו ‭. 70‬ באתחתו מחקרים רבים, בתולדות יהודי תורגמה בעיקר — בעברית' צרפתית, תורכית וארמנית (לן: ארמנית י ‭, (!‬מהם : כרכים : ע בי-הכ־? יס •־־י ‭_*IgfcNlrl :‬ י והוא• יושב - במדבר ‭)?:‬מבחינת ־היהדות) תורגמא וממשיך לטוות את?חוטי-הכמת' ישראל בדרבו‭::_^‬ ־והנד‭:. ‬ הגיע ' אלי קונטרסו האחרון •(סטאנבול‭(1850_, (‬ על‭... ‬הלא־ " _טיניזאציה של העברית‭, "‬ דוקא הוא, מתוך חקיד־ בלשנית מעמיקה, ומתוך י השוואה' עם ־ לשונות שמיות ואריות שונות ומתוך . הקבלה של. תהליכי;התחדשות י לשון וקשיי דקדוקי וטראנסקריפ־ י ציה מגיע למסקנה' כי כל הפוגע באפיין של אל"ןי־בי"ה העברית כפיגע בנשמת האומה. • י ‭? ???"?‬ והרי הקבלה י לדוגנןא מעניינת י משטה בלתי־ידוע לנו ‭—:‬ רא־ה ? מיפנית. ‭:. ?‬ ••‭':- '-_'-‬•‭-'‬•‭'?‬• • בקשר עם ? הלאטיניזאציה של התורכית, הוטל על הפרופ' גלנטי בשעתו לה י פגש עם השגר־ר היפ‭--‬ני בתורכיה‭?, ‬היטושי ־אשידה.

\הלה םה לפרופיסור היהודי: — לפני כמה עשרות בשנים קמה ביפן תנועה לההליף את כתב היפני הקשה באותיות- _לאטימות. על כל ילד יפני ללמוד 48 סימני הברות ונוסף על אלו כ־2000 סמני •מלים • (אידיאוגרמות) למרות זאת דהה הפארלאמנט את . הצעת השינויים‭', ‬כי ראה בזאת ניתוק שרשרת הדורות. כעת משתמשים ביפן במכונות כתיבד" הגדולות כפלים מן הרגיל‭', ‬ש־הן נמצאים 48 סימני ההברות (אין סימני קולות ביפנית‭(!‬ ועוד 200 אידיאו־ גראמות השכיחות ביותר. : בכל שפה, מסייםפרופ' גלנטי את מחקרו המאלף, תמצא קשיים, שעליהם מתגבר בן־האומה ברצון ובקלות יחסית‭.. ‬־ י למד. תהא העברית!לשון־חא־ בות' התורה ותרבות־ישראל בכל הדורות _עשזייה החלפתאותיז־ תיד. ויהי מבחינה מעשית־חילונית גריידא, יותר משאר . הלשונות, שכולן* לא . כשם שהן נקראות הן נכתבות ושבכולן . תמצא תמוהות ויוצאי־דופן מבחינה. שטחית. גלנטי מסתייע י גם בהכרזתו של מר אברהם אלמליח, שבשליחות משרד הדתות ביקר בתורכיה אשתקד :

— אין עברנו "לוח חלק'־• ואין מקום ללאטיניזאציה של העברית, לשון התורה, הנביאים ולשון ספרותנו העשירה. ומן התורכית אין ראיה, כי זו אינה לשון שמית, אלא מונגולית שבאופן מלאכותי ובלתי־אורגני סיגלה לעצמה את אל"ף־בי"ת העברית עם קבלת האישלם ע"י השבטים התורכיים־המונגוליים הפראים למחצה ללא כתב . ותרבות עצמיים באותה תקופה,

⁨לחיצה על "ביטול" תעצור את ההדרכה. לחיצה על "אישור" או בכל מקום אחר תמשיך את ההדרכה⁩

⁨להסתרת חלונית המידע או התאמת את רוחב הצפיין⁩

⁨להגדלת הצפיין⁩

⁨להקטנת הצפיין⁩

⁨מעבר לגיליון הקודם⁩

⁨מעבר לדף המידע על הכותר - לצפייה ברשימת כל הגיליונות⁩

⁨מעבר לגיליון הבא⁩

⁨צפו בתוצאת החיפוש הקודמת⁩

⁨חזרה לרשימת תוצאות החיפוש⁩

⁨צפו בתוצאת החיפוש הבאה⁩

⁨לחצו על הכפתור הימני של העכבר ועל ⁨מאמר⁩ כדי לצפות באפשרויות⁩

⁨הפעלת מצב QA⁩

⁨לגזור חלק מהעיתון⁩

⁨זום אין ⁩

⁨זום אאוט⁩