⁨⁨Maʻariv⁩ - ⁨מעריב⁩, 6 February 1984⁩ — ,_שוועסטו ‭nn7r ‬ [⁨ARTICLE⁩]

Print   Back

, _שוועסטו ‭nn7r ‬

האתות הוותיקה של בי"ח "שערי־צדק" הלכה לעולמה בגיל מאה — לאחר 82 שנות שירות

שוועסטר זלמה" ליד עוגת יום הולדת המאה שלה. צילם: רחמים ישראלי "

מאת אורה עדיף כהכנות הי, דחתגיות שנערכו לקראת יוכל ה־100 'טל "_שוועסנזר ‭, "זלמה‬האחות הוותימה של _הית־החילייז ‭,, ‬שערי צדק" כירושלים, אמרה הישישה: "אלוהים שכת ‭? . "אותי ‬

מסתבר שלא שכח. יומיים לאחר שחגגה 100 שנת להולדתה השיבהשוועסטר זלמח" " את נשמתה לבורא. בכד באה לסיומה מסכת היים עשירת ומרתקת של האשה שהקדישה מחצית משנות חייה לבית ה־ הולים העברי הראשון, אשר נוסד מחוץ לחומות העיר העתיקה. לפני שנפטרה, הוכרזה שנת 1984 בבית החולים כשנת ה־ " אחות ‭. "זלמה‬ י ב־1916 הגיע לגרמניה מייסד מת ההולים, ד"ר משה וולד, למצוא שם אחות ראשית לביח"ח שהקים ב־‭. 1902‬לא עבר זמן רב ושוועסטר זלמה" התייצבת לעבודת " בפלשתינה. מאז, לא נטשה את משמרתה. ב־1934 יסדה את בית הספר לאחיות. בסיפור הייה, כפי _שתיארך, 1 אותו. בהומור, באזני ידידתה,

גב' טרודי פרנקל, שטחה שוועסטר ‭, "זלמה‬את דרד ה- " חתחתים שלה בעלותה לאת. בלילה הראשון לשהותי ב- " ירושלים, ערכתי את היכרותי הראשונה עם ‭, "הפשפשים‬ האחות הצעירה השליטה בבית החולים סדר, לפי מיטב המסורת הייקית" שלה. בגלל " מחסור חמור בידיים עובדות, נאלצה זלמה לעתים לעמד עד לאפיסת כוחות. היא מילאה תפקידי אחות ראשית, אחות חדר _ניתזח ואחזת מיילדת בעת ובעונה אחת — לצידו של ד''ד וולד הקפדן, כן זכתה לארח בביה"ח את ד"ר חיים ויצמ_( ואת הגנרל אלנכי. בהערצה סיפרה כיצד עבד ד"ר וולד ללא ליאות, צועד ברגל• או רוכב על המור לעיר העמיקה, כדי לטפל. כחילה, או, עירד 'ניתוחים דחופים בבית

החולה, יהיא מליוה אותי ו־ מסייעת בידו. הגם שהשקיעה עצמה בהגשמת החולםלהעניק לאנשים כל שחסר לי ‭— "‬ אהבת אם ואהבה לכל יצורי אמש" — זלמה עצמה מעולם לא נישאה, אר אימצה יגידלה שתי תינוקית יתימית‭., ‬שהיי לד. ל־ בנות. עד יומה האחרון, _התגזררה זלמה בין כתלי ביה"ח וכאשר עכר לפני 5 שנים למשכנו החדש, היא התליצצה:עתה, " לא ימצא אותי ‭... "האל‬ מאות ליוו איתר, אתמיל בדרכה _האחרונח, לחלקת יקירי ירושלים בבית העלמין בגבעת שאול. בין הבאים להלוויית — חולים שטיפלה בהם, ואישי ציבור רבים, בהם יו"ר הבנ־ סת, שרי הבריאות והפנים, ראש עיריית ירושלים, רעיית

שגריר גרמניה בישראל, הרז• פאים והאחיות‭?. ‬ שר הפנים, ד"ר יוסף בורג, שהיה בין הסופדים, תיאר את ההפסד לנגף הירושלמי עם מותה של זלסד" . י ‭. , . -‬ י

⁨Click "Cancel" button below to stop tutorial. Click "OK" button below or anywhere outside the popup to show next tutorial.⁩

⁨Hide the information pane or adjust the document viewer width⁩

⁨Maximize the document viewer⁩

⁨Unmaximize the document viewer⁩

⁨View the previous document⁩

⁨Move to the publication page to see all documents⁩

⁨View the next document⁩

⁨View the previous search result⁩

⁨Back to the search result list⁩

⁨View the next search result⁩

⁨Right-click on an ⁨article⁩ to see options menu⁩

⁨Enable QA mode⁩

⁨Start clip⁩

⁨Zoom in⁩

⁨Zoom out⁩