⁨⁨Ha-Tsefira⁩ - ⁨הצפירה⁩, 18 February 1921⁩ — ש ו ז. [⁨ARTICLE⁩]

Print   Back

ש ו ז.

ונהם ריבולוב. _^

I ‭*)‬ מכבשתה של ינידה‭("‬ _שרשייפ ב.

0 _חפש1רר הצרפתי מל_*פמדמ פוחח ‭. <‬ת מגר השירים 'שלו בשר "אל הקורא" ובו הוא אומר ן מה משרתו לך, הקורא, את שירי - מזי מעהה מי ללבי אני. וצ_&יב ודמה ושאר חבוי בי, כנשמתי - _ואוו שידי האמ ת י י ם לא מךא אהם לעולם. מצורות הלבנות המטות ? _ומהתפות שסב"כ לגביעי־ה&רחה_*־־ כן 4_שבב במר ל _המלודי _התשמי מסביב הזמינות ומךם לי. רק, מעה - כן _התנבאו _דמוסו ממני והלאהן נשאר לוכדרק י _יזשניל הדק של כנפי־המשי הענוג;ת וממת ‭*?‬להם. ‭**‬ץ אני יכול לתע־_^ם מכלי שאמהה _ממ־שם את _אבקיזהבס המקסים* _מנחברם _בגיב־מ, כדי שלא יעלמי ממני? לא. אני לא אתמיב בגםשש. כן. נפשו־ ממ מלאות שירים _חפשמעימ לנו 9חן לנו מ_^ק־זר לא תשמעם. אתם, הקוראים, את מפרות לא תר_&ולעולם ‭~ '‬ רק את אצבעו־ מיש, המכיסות אנ_^־זהכ מגוונת, אזמן _ת־־או - ולא יותר‭-. ‬ אלה דברי משודר. כד, אמר ממרום. אל גא גמר' בזד, נאוה מיוהדת ישיש לו למשורר נטיח אליהן ‭?'‬והמיס אנו _*פרגי'שים מכבר בצערם של הנמ&דדים •מזלים/ _המתאוננים הטיד מל הקהל שלא _2יץ *לא ירני'ש להם. _גךוש, קח1ש, קדוש. ‭0 ?‬_נן _זעהוי העמוק ומ_&_־ןר הנובע ־ סלבושל היוצר. איכה ועדנה המלים ־־. מושת והמחעקוו האלה לןרא הזר את כד‭, , ‬ שראה המשרד כחוו'נו כצורתו _תראינו/ מרם לבש עוד* •מרס קרם *ר?

_טי יפימ מסב היד

ד. ץ _הגמ_^רד עצמו לא יעד מזה את לדו. ילדי רמ‭, *‬שיצא לעולם _המציאות• _עןלם הסמשמ_* אהה _^_ש הבונדות י תן _מקשמו לו, למשורר, הן הבטיחי לו *ושר של יצ_?ה, הנאת מזיו _חמכיונה; משך לםו המפרכס של המשודר אהד זםלה - קוחה נפשו לת&ש את ה"רכר‭, "‬ *חו דבר, שנראה לו בהל_^מו_, בחזיוףלבו -־ וע"י כך *מצא את ועטוי הנכון, האנושי, אה הקיום הנצחי ליצירתו - למףא! נפתה למלה - והבגד בו. מא הביא לידי םמוי לא את עצם חדםר דבר אלהים_. שנ?_ד _כרזפממיאש ' כלכל, אלא, בא4פ$ ומהו מוצלח' את ד‭!*‬נר*עד רראש55י!נ_^ את ה‭. "‬פתח*דבר‭, "‬ _*יה זד?וצי'מו, זיו _הבבואה שלו. את _־ע&ל , _תמי‭"_^‬־_^מ - והעיקר גו, נעלם. א1ד. ו _דברינו נכנע ואינו נכלא. _במפגרת חמלה 5 א1 שהוא ג_^שז_&_־י _שב ־־וט'ינ'זל‭_*_'!‬ ©מ?בלבו שר המשורר או 10910 'מדצ1ף, כ_£ציא גשמו* - ואינו‭... ‬ החזון אילו _מרגשס טלו, אינו מוצא א־?_תקיגו השלם במלה, _ביצלה הספרותית (בפי _>_טאנ\ ר‭_^2‬פ לקי'וא לד0 _אלא מא שוליד' מביא _לעזלם יאת מצידה " . השיר, 'עונו קוראים, אינו אלא מר הרעם שעבר בלבי 'של המשורר - ימי זה יכיר על־_&י 7זד _8ת _לןל־ררעס _צממ־שהואמ מי ידע את _פית־‭'_"‬צו ההד, ר‭- ''‬ אם לא שמע •שראשית: . אחר" ‭? " ‬

ל*א־־. ר שמפת דוזים'היממ ומםריודיד, ! :ץ שעמד. דו־יאשוכה של היצירה 1י, בין ז‭31_*‬ שנ‭\<‬ אחר־בך, לאהד שצל־העבר :ממל מרחף על־נבי מציוד• - •ין היוצר *צמו מכיר וממיש כדבעי :את יציד־מחו ‭*'‬אן _מש כן ‭$* -‬יך זר, כחץ אנחנ_* לדוד'יע _מזיעים אגחגו, ש_&_נינים ורודדיס *_עזש *תויי־תוכד, של מצידה, מ ה ש נ נ ו א ת ת כל ?כל המוז - אומר הפילוסוף תעי _זילדמ - היא יחד עם ות א י ־־ ת ב צ ת, _% _הפ־־מר, _ברעננות ובהמשות_, היא יתד ןסזהנםאי"_הםכמהן כי מפיץ _ממ מסכימים ליצירה פלונית בצוחהד, _^לי‭*"‬לת, יו שגיתכה לו ב ע י ן, אין אגו _־וע_*יבויפ מדיין לוה, _שפעזאר טמץ ושלא חבלת לניו ביצירה - וישתיד, נל-י ל‭**‬צר. "שיפו, ‭I**‬ אנ* מסכימים - מפגי שאין ש מורנישים 'בזה, ימפני שלא _נחג־לה לנו *דבר. מפונים, נכונים חדירי־ס: שפ ר י כ ט די זעעלע, זא _שפתיכם די *ע על ע גייכמ ?מנתר‭-"‬• מפיון '_ותשוח _ד־ניוש - לא הנממ רו_^יה_. ‭^*‬• ההא המהבד. ומי יכול להיות " 6ה ללב >לב<מא את _מאדיו ?חפה - דברן ־_^א מטבעו;הנ&ש - _י_^_י מת_^ שהקת עחשה. נ_&ש ה_^דם - מ א מל י ד, ן _^ה וו, שיש בכתר. _לחפוך . מאפליה לדמ־_*מים' אינה יעולה לו_^יר אזמר. _כיילה י_^ר הבופך הוך. מים יש ע_^ט' הבאומ ?האיד את רכל בבת־אוות* בכת וברעש, עדן - מקף _מדתן - א ו ר ה מתעה

מון א_2_י מיע"ש לע_&_ש המלחמה ־־_^גית שבץ _דמצ_^ _זמצוה_;כץ חתונן ידלשון. -מ&לילשן! וקוק מ‭_^1‬ר _לבגדיי, _נני_^ ‭2\‬ק0ו צ_^_י * "ד. ג_^_שבל הח2שות חמעי_^ ‭_^. - 9$‬מ_^־ "י‭_?_%_^‬ם _מדודים ראשו וע_^ _^_ייב ־‭6_^‬ד ד_&נ_^פ ‭*10‬ מל"ט, ועישי , _^_מדמ שכמה בדמ מטה _^דע כ‭^^‬_לצ_?_ממ ממשמשים עתה ן הס _מ_^לו מש ‭_4_^‬ז ת"הראמו* ממ• מד‭/^. ‬ חש ?מש ‭?©‬ש אמ מעם _לבכורה בג_^ם קיץ‭. ''‬ הו_?עד "ת‭5?‬_מ ב_*צ_*מ עלז המ ‭1^*"‬ זמ_^ ן מ־* ו* ‭_*. ‬ גחממ" מלו. ודןומז ?וד_^_־כן ‭-?‬ _?_ביהות _צמגםרעומד־ם 535ר‭_*_$, ‬ח_^ז מממז/ במם מומרים _מ_3ד‭*^‬מ ליין מ_^ק ל_^_נצ_4 ג‭_%_^‬ מ1צר עבי ב_?מ הלשון מ‭_23_^‬ח ‭#01_$‬ ועיש‭/*‬ _וכעו־ות. _ומיא, _*מו על רכל. ק_^ערה _גר_^ימ _מגין_, _ווגח_^ה צ_^מן‭_$5‬ת ‭$$%%%_*‬ חמ_$־

ןטיקד, שלה מגמד, _4_וז ד_^ק _5חלב - ומלשונה ממש על הכל. 1זמצאת נ _שמת _ודצר־ ר_^ץ גנו' וגאו* לה _שרםוז בנ> _דרשוני, בבט!י המ. תשי? ל‭. _14‬ _מץדא קורא - מהגה. ראשית כל תא דואה בכל !ד' רק כד* _המ־אלבו/ הוא יוצר מחוך קרי‭' "_^‬ אח ה י צ י ר ה שלו כפי _^ר_^א י_^ל וממת שמ!א רוצה. _יכמוב לבו עליו, הוא מחגהם_^ חממי לנשמת מצידד" כוהתי לדעתו של מוצר, בגחזי לממ - _אמ‭'_^‬ וטוב לי ן >דגימו1דר ‭_>_% ?‬לך למודה - ו'עוא עד מערב" אמר נ&לע‭'_&‬י על מדוגסקי שלו. הקד, ד חוגג ושמח ‭?*'‬_והיוצר ב וכה על גל ר! י_^כ_* נתו_, מיצר על החבנו ‭.. ‬יוזלשץ - היא וצואלת את הגפש סולם הענוייס ו-חיא המכניעה אותה _*משעבוזתה _לעולמי אודים, היא דגורמת ומבי_^־ , עד לעבודה זוד‭..., ‬ ייש _יטשוודים המבקשים _לדשמוק את צער מצירה _^לר_*ם _בעל_^לי־קפם של מלשון‭_', ‬_םטוסיוקלימת של דיניב_, בשכרון המלה _המטולסלת. דבר זה נעשה להם כמעט לטבע שני, לישר חשוב ודב הק_*מ זמ ד_^ב _לימע אחעים‭^?_, ‬ופי-ס _לזהמפייס *_שנהט_^תם בצערם. האנתיה לדם וחםתוע של מצירה מחפשי?

_שצ_*_ים _כמשקפת ‭^^‬לשץ, במלה _רמתגת כשלעצמה‭*;‬ט אץ מוןר, של חמלה וצרו_&יה‭', ‬בלוד *מד הגיוני, קר ואובייקטיבי, _אןת תקוין לנגון המתנגן מםש - _מלשה גא חטלד, כלי ־ זמר •מיוחד, יסוד ב&ני עצמו, שברטט אומומד, חמצמרפות _וחבקןוז גו ליי חגה על מיתרי הלב, תעודד טננינ_^הו _עמילות , ברעתה הפנימית, בחרה חנמתו/ כצליל* הקסם _שלה. מעתה אץ _דג_^ה אך *דק אמצעי לבטוי איזה שמא' אלא מ מ ר ד‭', ‬ב מ נ י עצמה, שדה כשלעצמה. חמלה מתפשטת ‭_8_*‬ת _צורת־החול, את _הגשמיות מלה - מלכת לקראת חמופ_^ך, ן _מןשית אנ_^_אמ תו>גינד‭-, ‬ _^מבי‭_#*^‬תגו לעולמות _המפשטת לםמירות האץ־םוף, מקום שפ •אץ מלים, אין מבטאים, אין דברים - יש _^_מוסיכך‭_^, ‬_למל_/ יש דגה מנימיה' עמוקת. אולי ע"י כך יש* _מךל אח זד, מיה הפני* _מזת של _היצירה _^ת הרחש הטמיר מלדיתשרה ‭*^‬יו ממחה‭-. ‬ ימע _^ו ממיוד• הרוסית נ_^נ ־מ_^גק בלמונמ, חטוסיקןלי עד לידי שנעץ. איכה תבוא 'עבןו־ררות למך ליגלי‭£8*, ‬ לא ע"י _^השי־המלימ שיטאו ‭'_*‬ייבבו באמגו מ_&יתד' מח הרודן ‭-?‬ ז‭_^1616‬ ועבה ‭1_^0! ~‬ ומלא מא השיר וו'י -ע מר_^שיו_^־ ועד קצהו עד שנדמד, שרו_^ז הוא ד, מיבב _בקונגו. ובשיר שניי, המוסר לנו חתמ־חםזןף _^ מםנחר 521_ץ1מ‭1_?8‬ מרבה כל כך באלפמ_!ט בש-ש-ש-יע־י שע_^זותיס ג_^ח _אחר־יו ולוחשות 1

ג_!ם _מין _באלמונ־ט מבחין _^תיות_^_־וכדיפ וכין _אןותיות־נקבומן ד‭4 . _^‬ מרגיש את ד, _טישף _^ערנון ד"נרו־ל שבהם מחר&_גןג _^ת אחת - הזכר - על חברתה - הנקבה - *שתוך צמ_^אמטד_) נפלאים הוא ‭?*‬וצר _משריש בלמו הנ_^ץ _מנג־ש‭/?‬ המתנשאות _מזעשןת בילענו כשעיקר, פלאית. וכשירד, _דרוסיה החדשה לא יח_^ד הוא _באלמזעטי גם בשירתנו _64נו -־ חוששת הלשון, או נכון מוז/ הפלפול כלשון *מקום רב עד מאו/ כמי בכ_^ כשיות המתחדשת וקמה להמד‭., ‬יוהד מדי דיתד. לשוטט' נחמה כתוך _ימסנתו?העבר הבלה _מ_£מז מפרצה ממסלאה - _^ינה יו<דעת מוחה _לזמא משתוכנת משתלל‭, _^‬_מסלסלת *מתפנקת כאותם צטרימ־ההן'רך. כצד* מן המעי " קל_^ת המקסימה מזממכרה ‭©*‬ בשימו של כ'זאליק! _לחש־מזשן כוס שר _בועח חדוכ_^ז ככת שתה‭.... ‬ לחש־נחש‭... ‬כ־כ-כ; ‭, '!‬צפרירים" והברכח" יעוד ועוד. • ויעקב כרן - האם _" אץ כהרבה משיריו ‭")‬_כצגדיורו כלילה" ועוד) צ_^והד, חמומי * י_^ת השובה ומלטפת, הממ5רד, ומל_^י כד, מתת ? י ־

חתר חמשיהרמ, וימו ח_&_צצים ? נם _כישיךד, _מזעדמ הצעידה/ זז־ ש_$ז ‭^> *\_$‬_נ שמיותה מיעד, לה עתה(_אני, העברים' גדלנו5 כבר ~ בבתו) ח1טמ חמד ה‭'%‬י_£ג!י‭/"‬ דג_^עקלי _כקומ _דןי_^ב ‭_$>‬י ־ כ_^ד. אזכיר אחו . משת ב!ו?_מ*ז1ץ מצ§י_?ש _ןהמומיקלי לד אץ־ישע1ד. _ד‭^^‬ץ ר1ממת שלו _פשפח את מפיו*חמבת _הננוידיציזגי שלה ותעשר, 0ז ק‭/^‬ כד. רעה מה גרצ_^ *ומז‭- -!‬ מי יודע‭*, ‬נולי המצא לח הימזת מעמ _^_ושים >_ש‭1?‬ע ברשתות מ_^טים מפרשה _אז ד_^ח _5ת1ב1רך ך ‭_^7‬־ימז _^ל* מנ‭^^‬ ?הד'לח נ‭*^‬_ך חט5ה מממנה _דדו_&טת כהות דדשיט ר_^ממ יו_^ר _מטמשות, יוחר מהוקצעות ‭_^?‬י ע"י כך _עלמ ל‭_$1‬ז י מ1_גי ר_^ת _^ר ‭'^*‬ _^ת וממת מצח בלבו של *ודע ‭-? ‬

⁨Click "Cancel" button below to stop tutorial. Click "OK" button below or anywhere outside the popup to show next tutorial.⁩

⁨Hide the information pane or adjust the document viewer width⁩

⁨Maximize the document viewer⁩

⁨Unmaximize the document viewer⁩

⁨View the previous document⁩

⁨Move to the publication page to see all documents⁩

⁨View the next document⁩

⁨View the previous search result⁩

⁨Back to the search result list⁩

⁨View the next search result⁩

⁨Right-click on an ⁨article⁩ to see options menu⁩

⁨Enable QA mode⁩

⁨Start clip⁩

⁨Zoom in⁩

⁨Zoom out⁩