⁨⁨ha-Mashḳif⁩ - ⁨המשקיף⁩, 7 August 1946⁩ — קיימת סכנה שהסוכנות .תסכים לחלוהה [⁨ARTICLE⁩]

Print   Back

קיימת סכנה שהסוכנות . תסכים לחלוהה

פאריס‭6, ‬ (יו. פי‭— (. ‬ אם כי הנהלת המוכנות היהודית דחתה אתמול את ההצעה הבריטית בענין ארץ ישראל, אין זאת אומרת שהיא מתנגדת באופן עקרוני לפתרון החלוקה לכשעצמו - מדגישים כאן משקיפים פוליטיים. לפי דעתם של משקיפים אלה, רומזת החלטת הסוכנות, כי אם תוצע אותה ההצעה בצורה אחרת' היא עלולה להתקבל. . דובך_^ הנהלת הסוכנות ציין, כי לפי התכנית הבריטית, הענין החשוב ביותר — ענין העליה — יישאר ברשותו של הנציב העליון, והיהודים לא יוכלו לחחליט בדבר מדיניות' העליה. בינתים יצא בהתקפה נגד תכנית־החלוקה שמואל , מרלין, מזכיר "הועד •היהודי לשיחרור

לאומי‭. "‬הוא האשים את הסוכנות היהודית, כי לאמיתו של דבר מעדיפה הסוכנות לקבל את תכנית החלוקה למרות מה שההצעה נדחתה אתמול. כשנשאל ד. בן גוריון מה דעתו על הכרזתו של •מרלין, היתד. תשובתו: "לא כדאי לתת פירושים כל־שהם‭. "‬ ד"ד טט. ווייז אמר כי דבריו של מרלץ "מביאים נזק לענין הציוני‭. "‬ (ר‭— (. ‬ דובר הסוכנות היהודית הםביר בפריז מדוע דהתה הנהלת הסוכנות את התכנית הבריטית לפדרליזציה ותלוקתה של ארץ ישראל. הוא אמר שתכנית זו אינה מציעה שום עצמאות לא לערבים ולא ליהודים ו"השלטון העצמי" באזורים יהיר, בבחינת אשליה. למעשה, ישארו כל העוינים המדיניים החשובים ביותר בתהום סמכותו של הנציב העליון הבריטי. אפילו כל חיק

של בית מחוקקים אזורי יהיה טעון אשור מטעני חנציב וחברי הממשלה יתמנו עלית. הדובר עמד על מגרעותיה של התכנית: א) היא שוללת מן העם היהודי' את זכויותיו על ‭85%‬ משטחה של הארץ ונוטף על כך שוללת גם את הזכות להחליט על מדיניות העליה ב־‭15%‬ שאומרים להקציב לאזור היהודי. ב) האזור היהודי האוטונומי כביכול, יהיה קטן אפילו מהמדינה היהודית שהוצעה ע"י ועדת פיל. ג) אין בתכנית שום דבר של ממש, מחוץ לכוונה לשלול מן היהודים זכויותיהם ב‭85 0/-‬ מארצם. ד השלטון הבריטי יימשך לתקופה בלתי מוגבלת.

⁨Click "Cancel" button below to stop tutorial. Click "OK" button below or anywhere outside the popup to show next tutorial.⁩

⁨Hide the information pane or adjust the document viewer width⁩

⁨Maximize the document viewer⁩

⁨Unmaximize the document viewer⁩

⁨View the previous document⁩

⁨Move to the publication page to see all documents⁩

⁨View the next document⁩

⁨View the previous search result⁩

⁨Back to the search result list⁩

⁨View the next search result⁩

⁨Right-click on an ⁨article⁩ to see options menu⁩

⁨Enable QA mode⁩

⁨Start clip⁩

⁨Zoom in⁩

⁨Zoom out⁩