⁨⁨دافار⁩ - ⁨דבר⁩, 7 تمّوز 1960⁩ — ד"ר גרשון גרשוני זי? [⁨للمقال⁩]

ד"ר גרשון גרשוני זי?

(שנה למותו)

בשנת 1930 הופיע בשמי פועליציון בפולין. בא מגרמניה, מוכתר בתואר דוקטור למדעי המדינה. גבה קומה, יפה תואר, בן אמידים זה, שמאחריו הרבה שנוחיפעילות בתנועה ברוסיה ובליטא. גבר שנים לפני כן התחמק סמאסר בעוון פעילות מפלג־ תית. במחתרת פעל, במחתרת יצ‭, ?<‬ עבר גבולות. המחתרת לא הפחידה אותו. תורשה היא לו מבן משפחתו המפורסם גריגורי גרשוני;בצעירותו הגיע לפועלי־ציון ויחד עם מ. ארס יל. חין, יבדלו לחייט ואחרים עבר את הדרך הארוכה של בוני סועליציון בליטא העצמאית והמשיך פעולותיו בגרמניה. בפולין מצא מטלגה גדילה ותוססת, שיד לה בכל החייט הציבוריים ברחוב היהודי. גרשוני האינטליגנט נקלט בטהרה והתחנכ על הסוני הפועלים היהודיים בארץ זו. שונה היה מהם, אולם הליכותיו, צניעותו, התענינותו בחיי הפועלים קרבו אותו לציבור העמלים ועד מהרה הפך לנציגם, דברם ולוחם מלחמתם. סגולותיו ־־הדו לו מקום בצמרת התנועה בפולין. מאורעות 1929 בארץ זיעזעו את העם היהודי בעולם. הידיעות מהארץ היו קשות ומרות. הציבור היהודי בפולין הפגין את נאמנותו לציונות, אולם בציבור הפועליפ לא היתה מורגשת התעוררות גדולה. כמקודם גדולה היתה השפעתם של ה"בונד" והקומוניסטים, שניצלו את המאורעות לתעמולה נגד הציונות. על פועלי־ ציון היה לעמוד במערבה קשה נגד דברי שיסוי של שונאי המפעל היהודי

בארץ;באותה שנה עלה ב4וחנז ‭_£'‬ל " קבוצת הברימ הרעיון לארגןהפגנת פועלים כל ארצית למען איי העובדת י ולשתף בה המוני פועלים ויהודיים, שיצהירו את _נאמנותס לציונות הסוציאליסטית. עם זאת שומה ז_!י‭;1‬ י ;ע _£ המפלגה להקיפ את הבלים והמוסרות, שיהוו את הקשר בין ציבור-הפועלים היהודי בפולין לבין ארץ־י. שכי!ל. _י1_צ1נ־ בור הפועלים בה. קבוצת החברים החליטה אז להציע למרכז‭. "‬ה‭_3!?‬לג‭. 1‬־ לקיים קונגרס פועלי למען איי, שאליו ישלחו את באי־כוחם כל פועל ופועלת שיצהירו על הסכמתם לעקרונות‭_^. . "‬ א"י העובדת. הרבה כוח שכנוע צייר

היה כדי להניע את הנהגתי התנזעה לקיים קונגרס מיוחד במינו זהל שיט־ פל לא בהעלאת שכר, לא- ? בעניבי יום יום של הפועלים ד, יהוריי‭_, 5‬א ־ ל_* בארץ־ישראל, בעזרה להסתדרות ונעזרה לבנין הארץ. ‭- _;_ _ -- _‬ ‭___‬ כשהחליטה הנהגת התנועה על הקונגרס בקיץ ‭, 1930‬נג־נם ־ גר_^_ןני בלהט לעבודה זו ורב היד‭-. ‬פ. _יפיק* בשהקוננרס של הצליח. באו 300 -יירינ‭, _!‬ באי־כוחפ רבבות פ1_עליג1טוע‭_^5‬ גרשוני היה בין המרצים. הוכרו. על יסוד החברהידידי א"י ־ העוב דת ‭" , ;;'‬ נבחרה הנהלה ראשית לחברהי_^בשו£ היה בין חבריה. בשנת 1930 משתתף גרשוני כציר המפלגה בקונגרס‭,. ‬ ה_^ מי למען א"י העובדת בברלין‭-. ‬ בשנה זו התחילה גם הפעולה הממש;ת י - י‭, _^‬ל גרשוני למען א"י בפולין, " כשהוא פועל ומפעיל חברים בגל רחבי המי דינה. וכשהמפלגה מצטרפת לאחר מכן לפעולה למען הקרנות הציוניות, הרי ~ גרשוני הוא זה המפרסם חוברתעל הקרן הקייםת "אין קאמף פאר-באדעז'י, שהדה היה רב בין ציבור| הפועלים היהודיים בפולין. ‭1 __ _ ~‬ בשנת 1935 עלה לארץ. ענ יני ארץ־ ישראל לא היו זרים לן. הוא נקלס מיד ותופס םקומ בצמרת _י פועל-־־ציון בארץ. נכנס לעבוד בועד -הפועלי של ההסתדרות, במחלקה הסטטיסטית‭", ‬מק־ י צוע שלמד והתמחה בו. בעבור ז&ו

עבר לעבוד במחלקות אחרות - -ש? הועד הפועל והתמיד בענודה"גמו&ל זד, עד יום מותו. צנוע בהליפיתיו‭-, ‬ עם נעים ביחסים חברים, התחבב_^עד מהרה על מכריו. עיניו היו נשואות לאיחוד תנועת הפועלים בארץ וכאשר " פ ועלי _י צ יי! הצטרפה למפ"ם, ראה גרשוני בזה;_יק שלב לאיחוד כולל של _הגועת _י הפז" עלים. אולם כאשר נתערערה בחלקים של מפ"ם האמונה בתנועה ןהציונית היה גרשוני בעד- הפילוג " ונש‭" 5_^‬ . בת־ ניעה אחדות־העבודה—פועלי־ציון. בל השנים היה חבר בהנהגת דתנו־ י עה. המות הבהיר וכושר הניתוח הקנו לו מקום מרכזי. בתנועתו‭-. ‬ייצג-או? תנועתו במוסדות העליוניכ של_^הנ_^ תדרות, חבר הועד הפועל במשך שנים רבות, ובמוסדות התנועה _הצץנית. ־_^צןר ~ לקונגרסים הציוניים, חבר הועדהפו_£ על הציוני, הבר הדירקטוריון‭'_-‬של קלן היסוד וכוי. זמן ממושך שימש י י _מזגיץ " הברית העולמית של אחדות־העבודה פועלי־ציון ‭>/ " 7 * "—. ‬ _י כתב מאסרים הרבה בעתונותהה־ בועה בעברית ויאידיש. פרסם חוב־ רות על בעיות תנועת העבולה _. ןהתןו־; עה הציונית. כתב, הסביר " והנימה לא הפולמוסית המקובלת היחד, ס_^וב־ לה עליו. ואמנם רכש לו _יךיךים. רב_^פ בין הירי כל המפלגות הציוניות. בגי לל סגולותיו היקרות, _ניןטף_^_לפה_^ והוא עוד במיטב שנותיו. בעוד. תפקידים רבים וחשובים בתנועת, הפועלים נכונים לו‭. -. ‬ י ‭^". " ... ‬ ‭., ‬א. טל_3מ,

⁨الضغط على "إلغاء" توقف الإرشاد. الضغط على "موافقة" أو أي مكان آخر تكمل الإرشاد⁩

⁨لإخفاء مربع المعلومات أو ضبط عرض المستعرض⁩

⁨لتكبيرالمستعرض⁩

⁨لتصغير المستعرض⁩

⁨الإنتقال للعدد السابق⁩

⁨الإنتقال لصفحة المعلومات حول العنوان- استعراض قائمة كل الأعداد⁩

⁨الإنتقال للعدد التالي⁩

⁨استعراض نتائج البحث السابقة⁩

⁨العودة لقائمة نتائج البحث⁩

⁨استعراض نتائج البحث التالية⁩

⁨الضغط على الزر الأيمن للفأرة من أجل استعراض الخيارات⁩

⁨إتاحة حالة رقابة الجودة⁩

⁨بدء القصّ⁩

⁨تقريب⁩

⁨إبعاد⁩